Apoyan a Conec

Superior

Història, Enginyeria, Món

Recuperats els motors que van portar l’home a la Lluna

El fundador d’Amazon extrau del fons de l’oceà dos propulsors del gegantí coet Saturn V

Després de dècades d’estada en el fons de l’oceà Atlàntic, dos motors del Saturno V han sigut recuperats, en trossos, deformats i afectats per la corrosió marina. El potentíssim coet que va propulsar les expedicions lunars tripulades dels anys seixanta i setanta és ja un objecte de culte per als aficionats a l’astronàutica, un dels quals –el milionari nord-americà Jeff Bezos, fundador d’Amazon– ha dirigit personalment l’expedició per a recuperar estes peces històriques, que ha comptat amb la col·laboració de la NASA.

“Hem vist un parc de les meravelles submarí, un increïble jardí d’escultures de motors F-1 retorçuts que compten la història d’un final ardent i violent, el testament del programa Apollo”, conta l’entusiasta Bezos. “Cada peça que pugem a bord em recorda els milers d’enginyers que van treballar junts llavors per a fer el que sempre s’havia considerat impossible”.

Les peces, actualment en restauració, permetran recompondre aproximadament dos unitats d’este motor que mesurava sis metres d’alçària per quatre de diàmetre màxim. El seu desenrotllament, sota la direcció de Wernher von Braun, va suposar un pas de gegant en la tecnologia de motors per a coets als Estats Units.

Continua sent el motor de combustible líquid més potent fabricat als Estats Units (la Unió Soviètica va arribar a fabricar-ne algun comparable) i la NASA ha tornat a fer proves amb esta tecnologia per als seus sistemes futurs de llançament, 40 anys després de la seua fulminant decisió de tancar el programa. El Saturn V necessitava cinc d’estos motors en la seua primera fase per a començar a sostraure les pesades naus Apollo a l’atracció de la gravetat terrestre.

Foto del Saturno V expuesto en el Kennedy Space Center

Foto del Saturno V expuesto en el Kennedy Space Center

No se sap encara a quin llançament corresponen les peces extretes del mar a una profunditat de més de 4.000 metres, ja que els números de sèrie no s’han trobat o estan incomplets. Bezos diu que vol exhibir-les una vegada restaurades, perquè conten la seua història verdadera, que inclou la caiguda a 8.000 quilòmetres per hora i el consegüent impacte amb la superfície de l’oceà.

Bezos va reunir un equip de primera fila per a la seua expedició, que inclou l’expert que va descobrir la canya de timó principal del Titanic i arqueòlegs marins. L’exploració i recuperació es va efectuar amb vehicles de control remot, units al barco per fibra òptica per a transmetre les dades i cables que subministraven electricitat a més de 4.000 volts.


, , , , ,

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.