Biologia, Enginyeria, Investigadors, Món

El primer pa amb Vitamina A, gràcies a un llevat modificat genèticament

PEDRO C. – El dèficit de vitamines i micronutrients és un dels principals problemes de desnutrició del món en desenvolupament. Només a l’Índia milers d’infants pateixen ceguesa infantil per falta de Vitamina A. Arjun Khakhar ho sap molt bé. Nascut i criat a Bombai, aquest estudiant d’enginyeria biomèdica a la Johns Hopkins University assegura que “el problema no és la falta d’aliments, sinó la falta de nutrients vitals com ara vitamines perquè la gent no pot permetre’s comprar fruites i verdures”.

Usar la biología sintética, los estudiantes crearon una VitaYeast pan que dicen tanto se ve y huele a pan tradicional. Primer plano: Los miembros del equipo de Noé Young, Veerakumar Asán y Liu Steffi. Trasero: Arjun Khakhar y Wolozny Daniel. Foto: Will Kirk / Homewoodphoto.jhu.edu

Compromès amb la problemàtica, Arjun Khakhar cerca en la biologia sintètica una manera de lluitar contra el problema. Ell i els seus companys de la Johns Hopkins acaben de presentar VitaYeast, un llevat modificat genèticament que produeix betacarotè, la molècula precursora de la Vitamina A. Utilitzant aquest llevat han sigut capaços d’enfornar un pa enriquit amb Vitamina A que podria convertir-se en una forma barata de reduir la desnutrició per falta de micronutrients.

Arjun Khakhar: “El problema no és la falta d’aliments, sinó la falta de nutrients vitals com ara vitamines perquè la gent no pot permetre’s comprar fruites i verdures”.

Però per a fer això abans hauran de passar totes les proves de seguretat. Encara que segons l’enginyer biomèdic Noah Young no caldria, ja que “no modifiquem ni la farina, ni el blat, ni cap component del pa. Només el llevat que mor durant el procés de cocció”.

Un altre aspecte molt important a ressaltar és que el gust, la textura i l’olor del pa és indistingible del produït amb un llevat convencional. Això és fonamental per a garantir una possible acceptació futura del producte entre la població.

Per produir el llevat s’han utilitzat tècniques de biologia sintètica, que van un pas més enllà de l’enginyeria genètica clàssica. Els estudiants han introduït diverses seqüències genètiques que en conjunt dissenyen el metabolisme que genera betacarotè. El projecte serà presentat en la competició IGEM (International Genetically Engineered Machine) del MIT, que podria donar una forta empenta a l’arribada del primer llevat que produeix pa amb Vitamina A.

© 2011 Conec. Tots els drets reservats.

, , , , , ,