Huit científics de prestigi internacional han contestat a les preguntes de Conec enguany: Isabel Burdiel, Premi nacional d’Història; Pilar Aznar, catedràtica de Teoria de l’Educació en la Universitat de València;José Manuel García Verdugo, catedràtic de Biologia Cel·lular; Dolors Corella és experta en l’estudi dels efectes de la dieta mediterrània en l’obesitat; Avelino Corma, fundador de […]
Los quàsar i la formacio dels planetes
Què és un quàsar? Alberto Fernández Soto Moltes galàxies (per exemple, la nostra) tenen al centre un forat negre amb una massa milions de vegades major que la del Sol. Encara que parega perillós, el forat negre no representa cap perill. De fet, col·labora per a mantindre l’orde en el moviment de les estreles i el […]
Sobre la vida en altres planetes i les supernova
Hi ha vida en altres planetes? Fernando J. Ballesteros La Terra compta amb grans oceans com a tret més aparent. En el passat, Mart també va tindre oceans; la lluna Europa, de Júpiter, pareix tindre mars d’aigua líquida davall la seua coberta de gel, i la lluna Tità, de Saturn, té mars de metà líquid. […]
Cinc temes per a un estiu: la gana, la posidònia, l’ozó de l’Antàrtic, el desgel de l’Àrtic i un rànquing dels científics més influents
Hem triat cinc temes publicats per Conec al llarg d’enguany per a il·lustrar la canícula. La llista dels científics més influents; la manera en què el nostre cos regula la gana, els perills que amenacen la posidònia oceànica; la influència dels corrents oceànics de l’hemisferi sud en el comportament del forat d’ozó de l’Antàrtida, i […]
L’univers infinit i terratrèmols a les estreles
És l’univers infinit? Fernando J. Ballesteros Quan mirem a la llunyania, veiem fins a l’horitzó. No podem veure més enllà, encara que sabem que hi ha altres terres i països. L’univers té també un horitzó. Com que l’univers va nàixer fa uns catorze mil milions d’anys, la llum només ha pogut recórrer uns catorze mil […]
Els núvols dalinians
En la vasta producción pictórica de Salvador Dalí encontramos numerosos cuadros en los que nos llaman atención los cielos, en particular las nubes que aparecen en ellos. En algunos casos, Dalí las utiliza como una más de sus ensoñaciones; imágenes fantásticas, de gran simbolismo, que llenan su obra. En muchos de sus cuadros más surrealistas […]
La comunicació social i la didàctica de la ciència: Clausura del curs «La comunicació social de la ciència i el desenrotllament de les competències científiques en educació»
“El misteri de la ciència és tan profund i la seua bellesa tan gran que hem de saber transmetre’ls amb entusiasme a les noves generacions. El professor ha de saber comunicar la seua passió per la ciència quan ensenya per a captivar l’atenció dels seus alumnes plantejant-los reptes que els endinsen en la busca de […]