Ciencia, Educació, Món

La comunicació social i la didàctica de la ciència: Clausura del curs «La comunicació social de la ciència i el desenrotllament de les competències científiques en educació»

“El misteri de la ciència és tan profund i la seua bellesa tan gran que hem de saber transmetre’ls amb entusiasme a les noves generacions. El professor ha de saber comunicar la seua passió per la ciència quan ensenya per a captivar l’atenció dels seus alumnes plantejant-los reptes que els endinsen en la busca de respostes apassionants”. Amb este missatge el catedràtic de Astronomia i astrofísica de la Universitat de València, Vicent J. Martínez, va participar el passat 18 de juliol en la clausura del curs titulat La comunicació social de la ciència i el desenrotllament de les competències científiques en educació, dirigit a més d’un centenar de professors d’Educació Primària i Secundària a fi de difondre ferramentes didàctiques que incentiven entre els estudiants el seu interés per la investigació i el seu desig de dedicar-se a la ciència.

L’acte institucional va comptar amb la presència de la consellera d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana, María José Catalá, la secretària d’Estat d’Investigació, Desenrotllament i Innovació, Carmen Vela, i el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo.

Els recursos en la formació científica i humanista dels jóvens és la millor de totes les inversions

El curs, basat en l’ús del portal de divulgació científica <conec.es>, valorat pel Consell General de la Confederació Espanyola de Societats Científiques (COSCE) com un magnífic instrument de foment i difusió de la cultura científica i l’apreciació social de la ciència, ha permés, en paraules del seu coordinador, Vicent J. Martínez, intercanviar experiències encaminades a aconseguir l’excel·lència. “Aquells que disfrutem amb la comunicació social de la ciència hem d’ensenyar l’excel·lència en la docència i en l’educació de la mateixa manera que aspirem a l’excel·lència investigadora”. El professor Martínez va agrair a les institucions representades en la taula de clausura “el seu decidit suport, inclús en els temps de crisi, per a dur a terme esta activitat i mantindre dinàmic el portal conec.es”. “Hem de ser conscients que els recursos destinats a la investigació i a la seua difusió en la societat, així com l’educació i la formació científica i humanista dels nostres jóvens no constituïx un gasto, sinó potser la millor de totes les inversions”, va concloure el coordinador de conec.es.

L’educació és el gran projecte social més important que tenim en les nostres mans

“Si hui puc ser professor i rector de la Universitat de València és perquè un mestre d’escola en l’institut d’ensenyances mitjanes del meu poble va decidir fa molts anys que jo era un xiquet que podia tindre estudis. La labor que vostés desenrotllen és absolutament decisiva, perquè el mestre és la persona que inculca a la ments verges l’amor pel coneixement i el desig de voler ser millors”, va dissertar el rector de la UV, Esteban Morcillo, el qual va apuntar la conveniència de promoure que més persones senten la necessitat del cultiu del coneixement, quan la societat encara “no és conscient de l’enorme valor social que té la ciència”. El rector va sol·licitar l’esforç de les institucions en uns moments “especialment difícils” per a treballar en els grans valors de l’educació, la investigació i la transferència de coneixement com principal prioritat. “L’educació és possiblement el gran projecte social més important que tenim en les nostres mans”.

La consellera d’Educació, Cultura i Esport, María José Catalá, va felicitar el professor Martínez per la recent concessió del premi José María Savirón en reconeixement a la seua labor de divulgació científica, promogut per diverses societats científiques aragoneses i la Universitat de Saragossa. “La divulgació científica i tecnològica es presenta com un aspecte capital d’avanç a la Comunitat Valenciana. La comunicació social de la ciència contribuïx a humanitzar-la, a fer-la més accessible i universal, sobretot en la transferència d’informació i coneixement tan necessària”. La consellera d’Educació, per a qui la labor dels educadors ha d’impulsar un nombre més gran de vocacions científiques, va avançar el projecte de posar en marxa el pròxim curs un pla de promoció científica en el sistema educatiu de la Comunitat. “Estem totalment bolcats en la iniciativa d’orientar els nostres alumnes cap al nostre teixit productiu, perquè els nostres alumnes de hui són els nostres investigadors de demà”.

Una societat formada científicament és una societat més sensible i col·laboradora

La secretària d’Estat d’Investigació, Desenrotllament i Innovació, Carmen Vela, va expressar al públic assistent el seu reconeixement i gratitud per la seua entrega en l’ensenyança de la ciència. “Vostés sentiran que basarem la nostra futura societat en la generació de coneixement, però són magnífiques paraules que a vegades en l’aplicació real ens queden molt curtes”, va observar Vela, destacant la responsabilitat de les “persones de ciència” en les tasques de divulgació del coneixement científic. “Si l’únic objectiu de la ciència és la societat, flac servici li farem si eixa societat no és capaç de percebre el que li oferim, i ens trobem en molts casos en què no és així. Però si li donem a conéixer la ciència, la societat serà generosa amb nosaltres i ens recolzarà. Per això, des de la Secretaria d’Estat tenim molt clara com a tasca fonamental la divulgació científica, perquè una societat formada científicament és una societat més sensible i col·laboradora”.

,