Astronomia

Ensenyar ciència a través de l’astronomia: un repte i un concurs

Ensenyar (i aprendre) ciència a través de l’astronomia no sols és factible, sinó que pot ser emocionant i una possible via per a fomentar futures carreres en la investigació científica. És la premissa amb la qual treballa el projecte europeu Discover the Cosmos, la branca espanyola del qual és responsabilitat del grup d’investigació complutense AEGORA. El projecte treballa directament amb docents de Secundària i Batxillerat (de física, matemàtiques i altres disciplines científiques) desenrotllant escenaris educatius participatius que utilitzen ferramentes i aplicacions gratuïtes i en xarxa.

L’Univers a la teua manera invita a explorar formes innovadores d’aprenentatge interactuant amb l’espai

En esta línia, Discover the Cosmos, en col·laboració amb la Reial Societat Espanyola de Física (RSEF), llança un concurs, «L’Univers a la teua manera», que busca a posar les aules i la xarxa de cap per avall. La proposta és proposar exercicis, aplicacions, recursos i inclús programes informàtics que faciliten l’ensenyança de conceptes habituals dels llibres de text a través d’un model basat en la investigació. Com a exemples i inspiració, recomanen fer una ullada a la wiki de recursos de Hands On Universe-España i al repositori de recursos de Discover the Cosmos.

Les propostes hauran de ser originals, creades per qui participa (de manera individual o col·lectiva). Sempre que s’utilitzen recursos, aplicacions o ferramentes disponibles en la xarxa per a desenrotllar exercicis nous, se n’ha d’especificar la procedència, afegir enllaços i una descripció breu del motiu pel qual eixe recurs ha servit d’inspiració.

Està permés utilitzar com a recursos telescopis, observatoris, dades d’anàlisi, bancs d’imatges… sempre que s’hi faça referència.

I a qui està dirigida la iniciativa?

La competició està reconeguda amb un primer premi de 300€

El concurs L’Univers a la teua manera està dirigit a docents i estudiants de tots els graus de Secundària i Batxillerat de l’Estat espanyol (des de 1r d’ESO fins a 2n de Batxillerat) que cursen assignatures científiques: matemàtiques, física, química, tecnologia, informàtica… La participació pot ser individual –un docent– o col·lectiva –un docent exercint de coordinador de l’exercici i el seu grup d’alumnes–.

El termini d’inscripcions estarà obert de l’1 de febrer de 2013 al 30 de maig de 2013 –ambdós inclosos–. La participació s’efectua a través de correu electrònic dirigit a discosmos@mat.ucm.es

L’entrega de premis del concurs tindrà lloc durant la XXXIV Reunió Biennal de la RSEF, el 19 de juliol a València.

Més informació en la web de L’Univers a la teua manera o escrivint a discosmos@mat.ucm.es

© 2013 Conec. Tots els drets reservats.

, , , , ,

One Response to Ensenyar ciència a través de l’astronomia: un repte i un concurs

1. Beatriz Monerri 25 May, 2013 at 7:50 #

Las aulas de los pequeños y no tan pequeños estudiantes son un magnífico lugar para empezar a desarrollar la inquietud científica.
    Los docentes de secundaria y bachillerato pueden ser el hilo conductor de esta actividad. Pero yo aún iría más lejos. Comenzaría apasionando sobre temas científicos de una manera sencilla y clara a los más pequeños. Es sembrar en las primeras fases de la educación para ir recogiendo frutos en secundaria y bachillerato.
    Todas estas iniciativas son muy positivas y creo que debe ser la línea a seguir.