Antropologia, Ciencies Socials, Humanitats, Psicologia

Ser observat per una dona empitjora els resultats dels homes en proves cognitives

Investigadors holandesos demostren que, quan homes heterosexuals realitzen tasques cognitives sent observats per una dona, cometen més errors que si són observats per un altre home.

PEDRO C. – En psicologia experimental hi ha diversos mètodes ben estandarditzats per a posar a prova el grau de lucidesa mental sota diferents circumstàncies. Un és l’anomenat Stroop test: llegir en veu alta paraules que descriuen diferents colors, però pintats en tons diferents. “Blau” pot estar pintat en verd. Quan has passat una nit sense dormir, estàs sota els efectes de l’alcohol o els investigadors t’alteren amb el factor que volen investigar, tardes més temps a respondre. Aquest temps de reacció és el que utilitzen els psicòlegs per a mesurar la teua capacitat cognitiva en diferents situacions.

Un equip del Behavioural Science Institute de la Universitat holandesa de Radboud va realitzar aquesta prova amb 71 estudiants (39 xiques i 32 xics). Simplement va mesurar la seua capacitat cognitiva. A continuació els investigadors els van demanar que feren una nova tasca: llegir en veu alta unes paraules en holandès davant la pantalla, mentre una persona els llegiria els llavis. A la meitat de xics i de xiques se’ls va informar que estarien sent observats per Bas (nom masculí) i a l’altra meitat per Lisa (nom femení). Bas o Lisa els anaven subministrant instruccions via xat, per a generar la sensació que estaven sent observats per un home o una dona.

Immediatament després d’aquesta tasca, els investigadors van repetir l’Stroop test de les paraules pintades. En el cas de les xiques, no es va observar cap diferència entre les que havien sigut observades per Bas o per Lisa. En canvi, els xics que creien haver sigut contemplats per una dona van tardar significativament més temps a respondre que els observats per un home.

Els autors de l’estudi interpreten aquests resultats dient que quan un home es veu observat per una dona se sent més insegur, possiblement pressionat per expectatives inconscients d’aparellament, i per una certa obligació de generar una bona impressió (cometre menys errors) que si està sent observat per un home. O almenys la dotzena i mitja d’estudiants holandesos que van participar en el rigorosíssim estudi.

Referències:
Arch Sex Behav. 2011 Nov 1.
The Mere Anticipation of an Interaction with a Woman Can Impair Men’s Cognitive Performance.
Nauts S
, Metzmacher M, Verwijmeren T, Rommeswinkel V, Karremans JC.

© 2012 Conec. Tots els drets reservats.

, ,