Biologia, Humanitats, Món

Gegants en 10 milions de generacions, nans en 100.000

PEDRO C. – La revista PNAS acaba de publicar l’estudi més exhaustiu sobre canvi de mida corporal al llarg de l’evolució. Analitzant el creixement de 28 grups diferents de mamífers des de l’extinció dels dinosaures fa 65 milions d’anys i considerant generacions en comptes d’anys transcorreguts, un equip de 20 biòlegs amb 17 afiliacions diferents ha conclòs, per exemple, que el nanisme es produeix molt més ràpid que el gegantisme.

Alistair Evans amb els cranis d'un ratolí i un elefant. Foto: Universitat de Monash

“Les diferències entre fer-se gran i menut són enormes; no esperàvem que foren tan ràpides”, explica Alistair Evans, de la University of Monash, i en dóna l’exemple següent: “per a passar d’un mamífer de mida d’un conill a una mida d’elefant es necessiten al voltant de 10 milions de generacions. Tanmateix, a illes on s’ha donat el nanisme, el contrari succeiria només en 100.000”.

Tot i que hi ha molts factors ambientals que condicionen el ritme de creixement o decreixement de massa corporal, l’equip liderat per Evans considera que aquesta diferència és una norma general. Tenint en compte mamuts pigmeus, hipopòtams nans o fins i tot l’home de Flores, Evans opina que “quan et fas menut necessites menys menjar i et pots reproduir més ràpid, i això és un gran avantatge en illes”.

Erich Fitzgerald, coautor de la investigació. Foto: Museum Victoria

Una altra de les conclusions de l’estudi és que els canvis de mida en animals marins són més ràpids que en terrestres. “Això podria ser conseqüència del fet que ser pesat a l’aigua és més fàcil, perquè el líquid et sosté”, explica Erich Fitzgerald, coautor de l’estudi. En concret, una balena aconseguiria la seua mida màxima en la meitat de temps que un elefant.

En l’article els investigadors insisteixen en el fet que créixer o disminuir de mida no és un canvi tan senzill com podria semblar, ja que requereix reorganitzacions corporals molt complexes, i això demana temps. Com a mostra, estableixen que l’evolució ha necessitat 24 milions de generacions per a passar d’un mamífer de la mida d’un ratolí a la d’un elefant.

© 2012 Conec. Tots els drets reservats.

, , ,