Món, Quimica

S’acaba l’Any internacional de la química, continua la divulgació

LAIA GUILLAUMES – L’any 2011 està essent un any de celebracions per a la comunitat científica, on la química és la principal protagonista. Va ser a l’assemblea general de les Nacions Unides celebrada el desembre del 2008 on s’aprovà una resolució que proclamava l’any 2011 com l’Any Internacional de la Química (AIQ). Les activitats realitzades durant aquest any destacarien la importància de la química per a un desenvolupament sostenible de tots els aspectes de la vida. Amb el suport de la IUPAC i la UNESCO i el lema Química: la nostra vida, el nostre futur, aquest esdeveniment celebraria els èxits de la química i la seua contribució al benestar de la societat. Per a fer-ho, es farien un munt d’activitats divulgatives que permetrien donar a conèixer i millorar la percepció d’aquesta ciència entre el públic.

Marie Curie

Marie Curie (1867-1934)

Coincidint amb l’AIQ se celebren enguany els cent anys de l’entrega del premi Nobel de química a Marie Curie. Científica exemplar per la seua constància i dedicació a la recerca, va ser la primera persona a rebre dos premis Nobel en diferents camps del coneixement (Física el 1903 i Química el 1911). I va ser precisament a París, ciutat important durant la vida de Marie Curie, on s’inaugurava l’AIQ el passat mes de gener.

Entre les iniciatives d’aquest AIQ cal esmentar el calendari Quins elements! o el bloc informatiu per a difondre les activitats d’aquest 2011, ambdues propostes promogudes per la Societat Catalana de Química amb el suport de la Secció de Ciències i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans.

Des de la Càtedra de Cultura Científica i Comunicació Digital (C4D) de la Universitat de Girona s’han organitzat també projectes, com el bloc Catquímica, el qual publica periòdicament entrades sobre notícies relacionades amb la química.

Un país amb química, aquest és el lema que està fent servir la Capital de la Cultura Catalana 2011, una celebració anual que enguany representa Escaldes-Engordany (Andorra) i que va lligada a una àmplia oferta d’activitats culturals, socials i esportives creades especialment per a aquest projecte.

D’altra banda, cal afegir-hi la celebració ja tradicional durant el mes de novembre de la Setmana de la Ciència, un gran esdeveniment de divulgació de la ciència. La química, enguany, hi ha tingut un paper important. Per exemple, la Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València va organitzar una conferència titulada “Química, la nostra vida, el nostre futur” i un taller, “Reacciona… explota!”, que van ser presentats al Centre de Cultura Contemporània Octubre de València.

La “Nit dels Investigadors”, patrocinada per la Unió Europea, ha tingut com a tema principal la química en les diferents celebracions que han organitzat diverses ciutats espanyoles, com ara Burgos, Las Palmas de Gran Canaria, Oviedo, Múrcia o Madrid, entre d’altres.

Aquests són només alguns dels múltiples exemples de propostes que s’han desenvolupat durant aquest AIQ. Va ser a Expoquimia, el Saló Internacional de la Química de Barcelona, on el passat dia 15 de novembre es va donar per finalitzat oficialment l’AIQ a Espanya. Malgrat això, algunes activitats divulgatives es continuaran duent a terme més enllà de l’AIQ, ja que cal tenir sempre present la necessitat de fer arribar la ciència al conjunt de la societat.

© 2011 Conec. Tots els drets reservats.

, ,

One Response to S’acaba l’Any internacional de la química, continua la divulgació

1. Josep Duran 12 December, 2011 at 17:13 #

Un artículo muy interesante que pone de manifiesto la necesidad que tenemos los científicos de dar a conocer al Mundo nuestra investigación. Ello debe ser entendido por nuestra comunidad como un retorno de todo lo que recibimos de la Sociedad.