Investigadors, Món

EUA establirà nous límits a la recerca en ximpanzés

PEDRO C. – “Encara que els ximpanzés han sigut una eina molt valuosa de recerca en el passat, actualment usar-los per a recerca és majoritàriament innecessari”, conclou l’informe presentat per l’Institut de Medicina als Instituts Nacionals de Salut dels EUA (NIH), organisme que gestiona el pressupost federal invertit en recerca biomèdica.

Francis Collins, director del NIH. Foto: National Institutes of Health

En un comunicat públic, el director del NIH, Francis Collins, ha declarat: “Accepte les recomanacions; ja estem desenvolupant un pla per a implementar-lo, i de moment no donarem cap premi a recerques que incloguen ximpanzés”.

Les recomanacions bàsiques de l’informe per a avaluar la utilització de ximpanzés en recerca biomèdica són:

• El coneixement adquirit ha de ser necessari per a millorar la salut pública.
  • No ha d’haver-hi cap altre model de recerca alternatiu per a obtenir aquest coneixement.
  • Els animals utilitzats en recerca han de ser mantinguts en un entorn natural o en ambients apropiats físicament i socialment.

Els dos primers punts poden contenir una certa ambigüitat, però no el tercer. Quan s’implemente, la mesura serà una clara limitació a l’ús de ximpanzés en experimentació.

Malgrat això, l’informe conclou que hi ha algunes àrees per a les quals l’ús de ximpanzés encara serà necessari: algunes teràpies amb anticossos monoclonals, recerca en genòmica comparativa i estudis no invasius de factors socials i conductuals que afecten el desenvolupament, la prevenció i el tractament de la malaltia. El comitè ha anunciat que no va arribar a un consens sobre el seu ús en el desenvolupament d’una vacuna profilàctica contra el virus de l’hepatitis C. I reconeix que hi ha noves malalties emergents que podrien requerir en el futur l’ús de ximpanzés.

L’estudi de l’Institut de Medicina fou encarregat pel NIH al desembre del 2010 i es va presentar públicament un any més tard, al desembre del 2011.

© 2011 Conec. Tots els drets reservats.

, ,