Física, Món

Nobel explosiu

El premi Nobel de física de 2011 ha anat a parar als astrofísics Saul Perlmutter, del Supernova Cosmology Project, d’una banda, i Adam Riess i Brian Schmidt, del High-z Supernova Search Team, d’una altra, pel descobriment sorprenent següent: l’expansió de l’Univers, lluny de ralentitzar-se com crèiem anteriorment, s’està accelerant a causa de l’acció d’alguna misteriosa energia encara per determinar. Aquest resultat, publicat el 1998, es va basar en l’estudi, en galàxies molt llunyanes, de la llum que produeixen algunes estrelles quan moren i esclaten en supernova.

En l’època en què van esclatar aquestes supernoves, les galàxies s’allunyaven de nosaltres més lentament que el ritme actual d’expansió. Des de llavors fins ara, l’expansió de l’Univers s’ha accelerat.

Un cert tipus de supernova (les anomenades Ia) genera sempre la mateixa quantitat de llum, quantitat que és ben coneguda (és el que s’anomena una candela estàndard). Mesurant la quantitat que s’ha atenuat la llum que arriba d’aquesta a la Terra, és molt fàcil calcular la distància a la supernova, i saber quant de temps fa que la llum en va eixir. D’altra banda, mitjançant l’espectre de la galàxia amfitriona, podem, a més, mesurar a quina velocitat s’allunya de nosaltres i conèixer, doncs, la velocitat de l’expansió de l’Univers en aquella època.

Tots dos equips, després d’estudiar més de cinquanta supernoves, van descobrir que eren més febles del que s’esperava. Aquest resultat ens indica que en l’època en què van esclatar aquestes supernoves, les galàxies s’allunyaven de nosaltres més lentament que el ritme actual d’expansió. Des de llavors fins ara, l’expansió de l’Univers s’ha accelerat. Què produeix aquest fenomen és de moment un misteri; s’assenyala com a causant una hipotètica energia del buit que es denomina energia fosca, a falta d’un nom millor. Si això fóra cert, aquesta energia fosca suposaria el 73% del total d’energia de l’Univers. Un costat fosc desconegut que constitueix la gran part de l’Univers.

© 2011 Conec. Tots els drets reservats.

, , , , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

1. Un vídeo del Observatorio Astronómico, ganador del segundo concurso de divulgación científica del CPAN | conec - 27 February, 2017

[…] Este vídeo ha sido publicado en la página web del CPAN, y ha contado con la colaboración de la Generalitat Valenciana a través de este mismo portal online de divulgación científica, http://www.conec.es, presentado al público el 15 de noviembre de 2011. “El universo invisible” ha sido premiado por explicar de forma didáctica y accesible para el público general, en especial el alumnado de enseñanza secundaria, los conceptos de materia y energía oscuras. En poco más de 5 minutos y medio, Vicent J. Martínez, autor también del guión,  explica al espectador dos de los misterios más  importantes a los que se enfrentan hoy en día los astrónomos. Por un lado necesitan explicar la naturaleza de la materia oscura, que contribuye en un 25% al contenido de materia y energía del universo. Por otro, desconocen la razón  por la  que el Universo está acelerando su ritmo de expansión, supuestamente debido a la existencia de energía oscura, que representaría un 70%. Solo el 5% sería materia ordinaria. El descubrimiento de la energía oscura ha sido recientemente reconocido con el premio Nobel de Física 2011. […]